نیروکلر موفق شد با تعمیر و در سرویس قرار دادن یک پکیج فیلتراسیون اسمز معکوس، علاوه بر افزایش تولید آب سافت و دمی به میزان ۶۷% و ۶۲ % با عبور از شرایط تولید لب مرزی این دو محصول تاسیساتی، یکی از ریسک‌های با اهمیت در خط تولید را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

معاون فنی و بهره‌برداری نیروکلر در این باره گفت: یکی از ریسک‌های مهم در زمینه تولید، عدم تناسب  ظرفیت یوتیلیتی ومیزان نیاز واقعی کارخانه بود به صورتی که چنانچه در تامین یکی از آنها اخلالی پیش می‌آمد میزان تولیدات کارخانه تحت تاثیر قرار می گرفت.  سال گذشته با افزایش یک بویلر با ظرفیت بالاتر مشکل تولید بخار پر فشار و فشار متوسط  رفع شد اما یکی از ریسک‌های پا برجا همچنان میزان تولید  آب دمی و آب سافت بوده‌است.

مهندس کریمی‌فرد افزود: آب دمی یا آب دمین، آبی با درجه خلوص بسیار بالاست که توسط فرآیند اسمز معکوس، بیشتر یون های معدنی و نمكی آن مانند كلسیم، منیزیم، سدیم، كلرید، سولفات، نیترات و بی كربنات حذف شده است. از آنجایی که عمل الکترولیز آب‌نمک و تولید گاز کلر در الکترولایزرهای غشایی با غشای بسیار حساس به یون‌های فلزی صورت می‌گیرد، مصرف اصلی آب دمی در الکترولایزرها  و همچنین واحد تولید اسیدکلریدریک می باشد. منظور از آب سافت نیز همان آب نرم است که املاح سختی‌آور آن مانند یونهای کلسیم و منیزیم حذف شده است و کاربرد اصلی آن در تهیه آب‌نمک، خوراک الکترولایزرها و همچنین تولید آب دمی می‌باشد.

وی همچنین با توجه  به راه اندازی پکیج تولید آب سافت و آب دمی توسط کارشناسان مجتمع نیروکلر خاطر نشان کرد: با توجه به مورد مصرف آب‌دمی و آب سافت، وجود ذخیره اضطراری برای آنها امری حیاتی است. از این رو تصمیم گرفتیم به کمک کارشناسان داخلی، پکیج فیلتراسیون اسمز معکوس که از قبل موجود بود را تعمیر و در مدار تولید قرار بدهیم که این امر با موفقیت انجام گرفت و پکیج مذکور هم اکنون در مدار تولید قرار گرفته است. با قرار دادن این پکیج در سرویس علاوه بر افزایش میزان تولید آب سافت از ۲۴ به ۴۰ متر مکعب در ساعت و آب دمی از ۱۳ به ۲۱ متر مکعب در روز توانستیم ریسک کمبود آب سافت و آب دمی مورد نیاز را تا حد زیادی کاهش دهیم.